Kortebaan Heemskerk opnieuw prooi voor Casanova

Zelfs baanspeaker en kenner Rogier den Dekker had het niet echt zien aankomen: de harddraverij van Heemskerk viel, net als in 2016, ten prooi aan de 8-jarige ruin Casanova van Stal Bianco. Zat vorig jaar crack John Dekker nog op de sulky, nu was het leerling-pikeur Micha Brouwer. Casanova keerde na twee maanden blessureleed als outsider terug op de kortebaan, maar toonde zich de hele dag door ongenaakbaar.

Micha Brouwer ontvangt de wisseltrofee van de gemeente Heemskerk uit handen van burgemeester mw. Mieke Baltus (foto: Leo Tillmans).

De overwinning van Casanova leverde, naast een geldprijs van € 2.500 voor de eigenaar, Micha Brouwer de wisseltrofee van de gemeente Heemskerk op. Hij kreeg deze na afloop uit handen van burgemeester mw. M. Baltus. De tweede prijs ging, al even verrassend, naar de lokale troef Doc Holiday, die voor Stal Meiden van Assum ook werd gereden door een leerling-pikeur, Bo Sprengers. Aad Pools werd derde met Contador en Lindsey Pegram legde met Southwind Raptor beslag op de vierde plaats.

Pegram nam tot haar blijdschap wel de Rabobank Pikeursprijs van de IJmond mee naar huis. De winnares van de IJmuiden en Beverwijk rekende daarvoor in directe confrontaties overtuigend af met haar tegenstrevers John de Leeuw en Wim van der Mespel.

Mensenmassa

Organisatie en publiek hadden veel geluk met het weer. In de door regen gedomineerde week was het droog, overwegend zonnig en aangenaam van temperatuur. Op grond van de kaartverkoop en het aantal ledenkaarten schat het bestuur het bezoekersaantal rond de 9.000. Vooral rond het middenstek en op het tweede gedeelte van de Marquettelaan richting de finish was er bijna niet meer door de mensenmassa heen te komen. Niemand maakte zich er druk over: de sfeer bleef tot en met de huldiging gemoedelijk en gezellig.

De totalisator tikte met een omzet van € 86.823,50 nét niet het record van vorig jaar aan, waarmee Heemskerk in het kortebaancircuit vrijwel zeker weer de op-een-na-hoogste wedomzet van het jaar heeft gerealiseerd.