Harddraverij

Leerlingpikeur Micha Brouwer en Casanova worden gehuldigd na de overwinning in Heemskerk (foto: Leo Tillmans).

De Heemskerkse harddraverij van 7 september 2017 viel, net als die van 2016, ten prooi aan de prachtige ruin Casanova van Stal Bianco. Zat vorig jaar crack John Dekker nog op de sulky, nu was het leerling-pikeur Micha Brouwer. Casanova keerde na twee maanden blessureleed als outsider terug op de kortebaan, maar toonde zich de hele dag door ongenaakbaar.

Er verschenen 24 paarden aan de start. De belangstelling voor deelname aan de harddraverij was zo groot (32 paarden in de vooraangifte), dat eerst nog 8 paarden moesten worden uitgeloot.

De overwinning van Casanova leverde, naast een geldprijs van € 2.500 voor de eigenaar, Micha Brouwer de wisseltrofee van de gemeente Heemskerk op. Hij kreeg deze na afloop uit handen van burgemeester mw. M. Baltus. De tweede prijs ging, al even verrassend, naar de lokale troef Doc Holiday, die voor Stal Meiden van Assum ook werd gereden door leerling-pikeur Bo Sprengers uit Uitgeest. Aad Pools (ook uit Uitgeest – waarom is er eigenlijk ook geen kortebaandraverij in Uitgeest?) werd derde met Contador en Lindsey Pegram legde met Southwind Raptor beslag op de vierde plaats.

Rabobank Pikeursprijs van de IJmond

Lindsey Pegram ontving de IJmond Pikeursprijs uit handen van Dick Pors, manager particulieren Rabobank IJmond (foto: Leo Tillmans).

Er werd fanatiek gestreden om de Rabobank Pikeursprijs van de IJmond, het resultaat van een nu drie jaar durende samenwerking tussen de harddraverijverenigingen van IJmuiden, Santpoort, Beverwijk en Heemskerk – mede geïnitieerd door de Rabobank als sponsor. Van de grootste kanshebbers Wim van der Mespel, John de Leeuw en Lindsey Pegram, trok de laatste aan het langste eind: de winnares van IJmuiden en Beverwijk rekende in directe confrontaties overtuigend af met haar tegenstrevers. Pegram kreeg de loodzware trofee plus een cheque van € 1.000 overhandigd door manager particulieren Dick Pors van Rabobank IJmond.

De volgende Harddraverij van Heemskerk wordt verreden op donderdag 6 september 2018. Ook voor deze 93e editie wordt de baan traditiegetrouw weer aangelegd op de Marquettelaan. Aanvang van de koers 13.00 uur.

Op vertoon van een entreebewijs hebben onze leden vrij toegang. Geen lid, entree € 3,50. Voorverkoop van kaarten vindt plaats bij Gelukszaak Bekker aan de Deutzstraat, voorverkoopprijs € 3,00.

Programma: handig hulpmiddel

Twee dagen voor de koers wordt alles op de site gezet. De deelnemerslijst wordt ook opgenomen in het programma, dat op de dag van de koers te verkrijgen is voor € 1,- per stuk. Een programma is een handig hulpmiddel om de koers bij te houden.