Historie

legpenning_losDe harddraverijvereniging Heemskerk werd in 1925 opgericht op initiatief van Gerrit Voortman (de wagenmaker). Hij richtte, mede namens enkele andere paardenliefhebbers onder wie Cornelis Tijms, Antoon de Wildt, Piet Klaase, Jan Henneman, Jan de Wit, Gerrit Schoehuis en Jan Stubenitsky, een brief aan het gemeentebestuur met de vraag of de raad ermee akkoord kon gaan de jaarlijkse volksfeesten met één dag uit te breiden om een harddraverij te kunnen houden.

Goedkeuring

Op 10 maart 1925 was er goedkeuring en zo is de harddraverij Heemskerk ontstaan. Veel informatie is terug te vinden in ons 75-jarig jubileumboek, dat in 2000 aan alle leden is uitgereikt. Tot 1949 was er een samenwerkingsverband met de Vereniging Koninginnedag. Daarna ging de harddraverijvereniging zelfstandig opereren. Het gele rozet dat de bestuursleden tijdens de draverij altijd droegen, maakte vanaf dat moment plaats voor een speldje in de vorm van een paardenhoofd.

onderscheiding