De historische Heemskerkse kortebaan van 2018: 8.000 woorden van dank!

Onze harddraverij dreigde donderdag 6 september 2018 compleet te verregenen. Al voor de starttijd was duidelijk dat het zand wegspoelde en dat er onmogelijk gedraafd kon worden. Toch bleek het onmogelijke mogelijk. Vooral dankzij de proactieve opstelling en volharding van Infra Consult Van Dooren en zijn mensen, die in de stromende regen de bagger van de baan haalden en een compleet nieuwe zandlaag aanbrachten. Die het vervolgens opnieuw zwaar te verduren kreeg door de aanhoudende plensbuien. Toen de baan bijna klaar was, was het al ruim twee uur na de officiële starttijd. Afgelasting leek onvermijdelijk.

In samenspraak met het draverijcomité van de NDR hebben wij als bestuur een aantal ervaren deelnemers gevraagd te kijken of de koers toch nog kon worden verreden. Pikeurs Aad Pools en John Dekker waren onze laatste strohalm. In een mum van tijd zaten ze totaal onder de blubber maar hun oordeel was eensluidend: gaan! Toen begon de volgende race tegen de klok. Pas na vieren startte de eerste rit. De pauzes tussen de omlopen werden tot het minimum ingekort om voor donker klaar te zijn.

Hero Baldwin en Manon Pools met de traditionele bloemenkrans (maar zeer óngebruikelijk: brandende straatverlichting) na de winst van “Heemskerk 2018”. (foto Leo Tillmans)

Het lukte op de valreep. Manon Pools won de koers met Hero Baldwin en reed haar ereronde bij het invallen van de duisternis – getooid met de erekrans gemaakt door sponsor Rinus de Ruyter Bloemisten en de sierdeken die ook al sinds jaar en dag wordt gesponsord door Autobedrijf Marco Timmer. Ook de sponsors hielden stand tot het spannende einde. Maar de échte winnaar was het Heemskerkse publiek dat er, in de stromende regen, urenlang de sfeer in hield en in grote meerderheid tot de allerlaatste rit enthousiast aan de baan gekluisterd bleef. Zeilen werden hoog tussen de bomen en de hekken aan de achterzijde gespannen, rekening houdend met het verbod op obstakels langs de baan. Een paar verboden partytenten werden tijdens de urenlange regen, in afwachting van de koers, gedoogd mits tegen de achterste hekken geplaatst. Iedereen die we aanspraken op de inrichting van hun ‘pleisterplaats’ reageerde relaxed en coöperatief. Zelfs de mannen die een geblindeerd bouwhek naast de finish hadden geconfisqueerd om onder te schuilen, plaatsten het hek direct terug toen hun werd uitgelegd dat het hek écht nodig was voor het goed functioneren van de finishinstallatie.

De Heemskerkse kortebaan heeft opnieuw geschiedenis geschreven, in verschillende opzichten, maar vooral dankzij publiek dat heeft geweigerd zich uit het veld te laten slaan. We schatten dat er zo’n 8.000 mensen waren, ondanks de hevige regenval. Daarom zijn zeker 8.000 woorden van dank op zijn plaats. Aan iedereen in het publiek, en natuurlijk aan allen die door hun onverzettelijkheid en volharding hebben gezorgd dat we het ook dit jaar tot een goed einde hebben gebracht: aannemer Rob van Dooren, BES Event Service dat alle geluids- en videosystemen verzorgt op de kortebaan, de wedstrijdofficials van de NDR, de totalisatormedewerkers van Runnerz, ‘t Hekeltje dat de bestuurstent heeft verzorgd, cateraar De Patatoloog, dranghekkenleverancier Dirk Zwart, W.C. Leek die de toiletten en de kassa-units heeft geleverd, tot aan het gastvrije personeel van Chateau Marquette, waar de prijsuitreiking ook uren later begon. Allemaal waren ze later thuis dan ooit, maar Heemskerk heeft –dankzij hen en ondanks alles– genoten van een prachtige kortebaan.

Namens het bestuur van Harddraverijvereniging Heemskerk
Gerard Post Uiterweer, voorzitter

Verwijderen van de eerder aangelegde modderbanen. (foto Leo Tillmans)
De bagger van de ‘s ochtends aangelegde baan moest worden afgevoerd. (foto Leo Tillmans)