Kortebaantoppers aan de start op de Marquettelaan

Op de Marquettelaan komt donderdag de top van het kortebaancircuit aan de start. Het maximale aantal van 24 paarden omvat vele kanshebbers. De kersverse Nederlands Kampioen Doc Holiday, gereden door Bo Sprengers, en Hero Baldwin met Manon Pools behoren tot de favorieten. Ook de winnaar van Beverwijk, Eliot Charisma is erbij met Lindsey Pegram op de sulky, evenals de Nederlands Kampioen van vorig jaar en winnaar in IJmuiden, Dutch Buitenzorg met Djimmy Schneider. En last but not least: Casanova,  zowel in 2016 en 2017 winnaar op de Marquettelaan, verdedigt donderdag zijn titel, gereden door John Dekker.

De deelnemers strijden om een plaats bij de beste zes in deze wedstrijd om de Grote Prijs van Rabobank IJmond. Er is € 5.350 aan prijzengeld te verdelen. Ook valt de beslissing voor de Rabobank Pikeursprijs van de IJmond. Lindsey Pegram, vorig jaar de verrassende winnaar van de Pikeursprijs, heeft opnieuw een prima uitgangspositie dankzij een ruime voorsprong in dit klassement en de sterke paarden waarmee zij aan de start verschijnt.

Veiligheidsmaatregelen
De Harddraverijvereniging heeft, in lijn met haar vergunning, de veiligheidsmaatregelen voor het drukstbezochte evenement van de kermisweek weer verder aangescherpt. Partytenten, barmeubelen en andere obstakels zijn verboden omdat die bij calamiteiten gevaar kunnen opleveren. Glaswerk is absoluut taboe langs de baan: bij alle toegangen tot het parcours worden tassen en rugzakken streng gecontroleerd. Meegebrachte drank is alleen toegestaan in blik of plastic. De traditionele bierkliko’s mogen daarom alleen leeg naar binnen en binnen de hekken pas worden gevuld. Ook zelf meegebrachte geluidsinstallaties mogen niet naar binnen. Bewoners van de Marquettelaan wordt gevraagd bij feestelijkheden in hun tuin het geluidsniveau beperkt te houden. Zware bassen en harde muziek kunnen leiden tot schrikreacties en galoppades van de paarden, met alle risico’s van dien.

Entreeprijs verhoogd
De entreeprijs is dit jaar verhoogd naar € 4, na een besluit daartoe van de Algemene Ledenvergadering van de Harddraverijvereniging. Alleen in de voorverkoop bij Gelukszaak Bekker in de Deutzstraat zijn nog kaarten te koop voor de oude prijs van € 3,50.

In verband met de harddraverij is van donderdagochtend vroeg tot vrijdag rond het middaguur een wegafsluiting van kracht op de Marquettelaan en de aansluitingen hierop van de Mozartstraat en de Jonkheer Geverslaan. De gemeente zet dit jaar verkeersregelaars in om hierop te handhaven. De grote hoeveelheden afval die traditioneel op de baan achterblijven en de veiligheid van de opruimploegen in de ochtend maken dit noodzakelijk.