In memoriam Adri Nielen

Ons bereikte het droevige bericht dat oud-voorzitter en erelid van onze vereniging, Adri Nielen, op 11 juni jl. op 79-jarige leeftijd is overleden.

Adri was 33 jaar lid van het dagelijks bestuur van Harddraverijvereniging Heemskerk, en sinds 2001 tot zijn aftreden in de Algemene Ledenvergadering van 2014, met hart en ziel voorzitter. Adri was een intens liefhebber van de drafsport, en nam tijdens gelegenheidskoersen ook zelf geregeld plaats op de sulky – en wist in 2008 op Alkmaar zelfs te winnen met Tara Pavas. De kortebaan nam zonder twijfel een heel bijzondere plek in. Adri was niet alleen jarenlang het ‘boegbeeld van Heemskerk’, hij bezocht alle kortebaandraverijen in het hele land en kende de hele kortebaanwereld als zijn broekzak.

Adri Nielen legde de lat altijd hoog. Hij nam zijn bestuurswerk uiterst serieus en was een toegewijd voorzitter die zich persoonlijk wilde vergewissen dat alles rond de voorbereiding, organisatie én nasleep van de jaarlijkse harddraverij tot in de puntjes was geregeld. Geen sinecure, als het gaat om de drukstbezochte kortebaandraverij van Nederland. Adri wist daarbij echter ook zijn gevoel voor humor altijd te behouden. Een huzarenstukje in zijn bestuursjaren was zonder meer de samenstelling van het jubileumboek ‘Dorp in de ban van de draverij’, ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum van onze vereniging.

Nellie en Adri Nielen op de tribune bij de kortebaandraverij in ‘t Zand (2017 @Maartje Brakenhoff)

De benoeming tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau, bij zijn afscheid als voorzitter, was een terechte bekroning voor zijn decennialange inzet voor onze vereniging.

De laatste jaren kwakkelde Adri enige tijd met zijn gezondheid, waardoor hij een tijdje niet in de gelegenheid was zijn geliefde draverijen te bezoeken. Zwaar getroffen door het verlies van zijn vrouw Nellie in 2019, richtte Adri zich dapper op en kwam in gezelschap van zijn dochters weer naar de baan. Op 5 september 2019 was hij er ook in Heemskerk weer bij. Het zou helaas de laatste keer zijn.

Het bestuur van de harddraverijvereniging wenst de kinderen Chrétienne, Gonnette en Merijn en hun gezinnen veel sterkte bij de verwerking van het verlies, zo kort na hun moeder, van hun eveneens onvergetelijke vader.

Bestuur Harddraverijvereniging Heemskerk

Gerard Post Uiterweer