Doorgaan harddraverij nog onzeker, maar optimisme groeit

Het gonst in het dorp over de vraag of de kermis en de harddraverij dit jaar wél doorgaan. Sommige media melden dat de voorzitter zou verwachten dat de draverij doorgaat, maar voor zoveel optimisme is het nog te vroeg. Met het gunstige verloop van de pandemie en de versnelde versoepelingen nemen de kansen wel toe. Omdat de harddraverij veel voorbereiding vergt, net als de wielerronde en de kermis, hebben wij besloten ‘gewoon’ met de organisatie te beginnen. Als blijkt dat het niet kan, maken we pas op de plaats en moeten we ons neerleggen bij de geldende maatregelen. Maar als het wél kan, willen we niet het risico lopen dat we het niet meer voor elkaar krijgen.

Als bestuur van de harddraverijvereniging zijn we, samen met de horeca en de organisatie van de wielerronde, in regelmatig overleg met de gemeente. We zijn blij dat het gemeentebestuur er net zo veel aan gelegen is om het Heemskerkse Volksfeest 2021 te kunnen laten doorgaan. Maar de nuchtere werkelijkheid is: we weten het pas zeker als het zeker is. De coronamaatregelen zijn bepalend en ook het gemeentebestuur is daarvan natuurlijk afhankelijk.

Veel gestelde vragen op dit moment:

• Wanneer kan ik weer naar een kortebaandraverij? Omdat veel draverijen ook dit jaar alweer zijn afgelast, of mogelijk alsnog worden afgelast, organiseert de landelijke bond van harddraverijverenigingen en -stichtingen vanaf 10 juli een aantal kortebaandraverijen op de Renbaan Duindigt en de grasbaan in Emmeloord. Of daar publiek bij mag zijn, hangt ook weer af van de dan geldende maatregelen. De definitieve data zijn ook nog niet bekend. Daarnaast zijn er in de tweede helft van juli en in augustus verschillende kortebaandraverijen die (nog) niét zijn afgelast. Als die door mogen gaan, hebben die voorrang over de draverijen op Duindigt en Emmeloord. Op de website kortebaandraverijen.nl vind je hierover altijd het laatste nieuws.
  • Kan ik dit jaar nog lid worden van de Harddraverijvereniging Heemskerk? Ja, dat kan maar wacht niet te lang: de uiterste datum om lid te worden (en nog kaarten thuisbezorgd te kunnen krijgen) is 31 juli. Meld je hier aan!
  • Is er al een datum bekend voor de Jaarvergadering? Helaas, nee. Zelfs de jaarvergadering is op dit moment nog niet mogelijk binnen de geldende coronaregels. Wel staan alle stukken al op de site, zoals het jaarverslag en de notulen van de vergadering van 1 september 2020, en de jaarrekening 2020 incl. het verslag van de kascontrolecommissie. Deze stukken moeten door de leden in de vergadering worden goedgekeurd. Zodra er zicht is op een datum, worden de leden hierover natuurlijk geïnformeerd.