Voor het eerst na twee coronajaren staat 1 september de Heemskerse harddraverij weer op het programma. Dat is in het dorp goed te merken, want de draverijkoorts begint extra vroeg dit jaar. De toegangskaartjes kunnen voor het eerst online worden gekocht. De voorverkoop is 1 augustus gestart en de teller staat nu al op bijna 2.000 tickets. Leden van de harddraverijvereniging hebben een kortingscode ontvangen waarmee zij hun vertrouwde twee gratis kaarten kunnen downloaden, maar ook niet-leden blijken hun eTickets al graag veilig te stellen.
Het bestuur van de harddraverijvereniging hoopt door kaartverkoop via de website een aantal jaarlijkse uitdagingen het hoofd te bieden. “Ten eerste zorgt de verspreiding van de ledenkaarten ieder jaar voor kopzorgen,” aldus voorzitter Gerard Post Uiterweer: “Er zijn altijd veel klachten over de bezorging. Vorig jaar, toen we de koers weer niet door kon gaan, hebben we van de lidnummers lotnummers gemaakt en alle kaarten persoonlijk rondgebracht. Maar met meer dan 2.000 leden is dat niet voor herhaling vatbaar.” Door ook niet-leden in staat te stelen online kaartjes te kopen, hoopt het bestuur bovendien de vaak lange rijen bij de kassa’s op te lossen: “De beveiligers scannen de tickets aan de poort, geprint of vanaf de smartphone, en mensen kunnen zo doorlopen,” legt de voorzitter uit: “Als je naar de Rolling Stones gaat heb je je kaartjes ook al in je zak, waarom dan niet bij de harddraverij?”
Deadline lidmaatschap
Vooral oudere leden blijken nog wel te moeten wennen aan de elektronische kaartverloop. “Veel mensen zijn al heel lang lid en inmiddels op leeftijd. Er waren zelfs een paar honderd van wie we niet eens een e-mailadres hadden. Die hebben gewoon een brief met hun kortingscode in de bus gehad.” Wie met die code geen raad weet hoeft zich geen zorgen te maken: “Na een berichtje via de website is het voor ons een kleine moeite de code voor mensen te activeren en de kaartjes per e-mail te versturen, aan henzelf of desnoods aan hun kinderen. Dat gaat een stuk sneller en makkelijker dan steeds maar weer op de fiets te springen.”
Behalve bij bezoekers kriebelt het duidelijk ook bij de sponsors. Post Uiterweer: “Ook de lokale ondernemers zijn zó blij dat de kermis en de paardenkoers dit jaar weer gewoon door kunnen gaan, en zijn graag bereid tot een bescheiden sponsorbijdrage. Dat kan door het sponsoren van een paard, of bijvoorbeeld een reclamespot op de vier grote LED-schermen langs de baan. Geweldig dat men dat wil doen, want de kosten van de organisatie zijn enorm gestegen. Dat zal niemand verbazen met de huidige prijsniveaus. Wie zijn naam nog wil verbinden aan de harddraverij is dus hartelijk welkom.”
De deadline om nog lid te worden is gesteld op 15 augustus. “Dan moeten mensen tegelijk met hun aanmelding ook meteen zelf hun contributie overmaken, want de automatische incassoronde is allang achter de rug,” zegt Post Uiterweer: “Vanaf 15 augustus kunnen alleen nog maar losse kaarten worden gekocht. Na de draverij kan men weer lid worden voor volgend jaar. Anders is het administratief allemaal niet te behappen.” Lid worden (dit jaar nog €5, met 2 gratis kaarten – let op, dit kan nog t/m 14 augustus) of losse kaarten kopen (€4 per stuk, te betalen met iDeal): het is binnen een minuut gepiept op via de knop ’Koop tickets’ bovenaan de pagina.