Harddraverij

Lindsey Pegram en Southwind Raptor, samen met zijn eigenaar en trainer Bert de Boer (met de bloemen), tijdens de huldiging op de Marquettelaan. (foto: Maartje Brakenhoff)

Pikeur Lindsey Pegram won in Heemskerk zowel de Grote Prijs van Rabobank IJmond als de Rabobank Pikeursprijs van de IJmond. Met deze IJmondtrofee scoorde ze zelfs haar derde op rij. Met Southwind Raptor troefde de sympathieke Noordhollandse iedereen af, inclusief haar directe achtervolger John de Leeuw die de tweede en derde plaats opeiste. Dit jaar scheen gelukkig de zon en stond de Marquettelaan bomvol enthousiaste toeschouwers die de totalisatoromzet naar een record van €92.679 stuwden. Een video met sfeerverslag, gemaakt door RTV Heemskerk, hebben we opgenomen op de uitslagenpagina.

Eigenaar/trainer Bert de Boer en Lindsey Pegram met de wisseltrofee van de gemeente Heemskerk, uitgereikt door burgemeester Mieke Baltus (foto: Leo Tillmans).

Ondank de enorme drukte verliep de dag in een uitbundige maar gemoedelijke sfeer. De organisatie verkocht naast de ruim 3.500 leden- en partnerkaarten nog eens bijna 6.000 kaartjes in de losse verkoop, zodat het publiek vooral rond het middenstek (op een gewone dag de rotonde Marquettelaan/Mozartstraat/Jhr. Geverslaan) en vandaar richting de finish bijna letterlijk samengepakt stond. Voorzitter Gerard Post Uiterweer van de harddraverijvereniging: “Complimenten aan de bezoekers die zich weer heel coöperatief opstelden tegenover de beveiligers die bij alle entrees controleerden op glas en andere langs de baan verboden attributen. De belangrijkste huisregel, ‘Maak er een gezellige dag van’, is zonder uitzondering door iedereen nageleefd.”

De volgende Harddraverij van Heemskerk wordt verreden op donderdag 3 september 2020. Ook voor deze 95e editie wordt de baan traditiegetrouw weer aangelegd op de Marquettelaan. Aanvang van de koers 13.00 uur.

Op vertoon van een entreebewijs hebben onze leden vrij toegang. Geen lid, entree € 4,00*. Voorverkoop van kaarten vindt plaats bij Gelukszaak Bekker aan de Deutzstraat, voorverkoopprijs € 3,50*.

Programma: handig hulpmiddel

Twee dagen voor de koers wordt alles op de site gezet. De deelnemerslijst wordt ook opgenomen in het programma, dat op de dag van de koers gratis te verkrijgen is. Een programma is een handig hulpmiddel om de koers bij te houden.

* NB: als gevolg van nieuwe wetgeving op het gebied van de kansspelbelasting, dreigt de harddraverijvereniging met ingang van 2021 een begrotingstekort op te lopen door het naar verwachting wegvallen van de afdrachten uit de totalisator. Het is mogelijk dat in de Algemene Ledenvergadering in mei 2020 een voorstel wordt gedaan om de entreegelden en contributies te verhogen. Indien de ledenvergadering daarmee instemt, kunnen de entreeprijzen en contributie dus hoger uitvallen dan hier vermeld. Wij vertrouwen op uw begrip hiervoor.